Îmi amintesc că, mai bine de 15 ani în urmă, am întrebat vegentarienii și veganii ce ar face dacă McDonald’s ar inventa vreodată un hamburger vegan. Imaginează-ți acum și mai mult, am zis eu, că îl testează undeva și că succesul testului va decide dacă îl vor pune la dispoziție peste tot.
Uneori, gândurile experimentale (întotdeauna le-am adorat) devin reale. Săptămâna aceasta McDonald’s a introdus un hamburger vegan în Tampere, Finlanda. Succesul pe care îl va avea până în noiembrie poate influența ce se va întâmpla în mii de alte restaurante McDonald’s din întreaga lume.
Veganii, ca de obicei, sunt puțin divizați în ceea ce privește reacțiile lor. Mulți aplaudă inițiativa în timp ce mulți alții susțin că nu vor mânca niciodata de la McDonald’s pentru că un hamburger vegan nu poate elimina multe aspecte problematice ale companiei.
Văd o grămadă de opinii instinctuale, neexaminate pe tema asta. Așadar, permite-mi să îți prezint câteva din gândurile mele vizavi de această problemă.
Ce este în neregulă cu McDonald’s?
McDonald’s a fost și din multe puncte de vedere rămâne o companie problematică. De fapt, în viziunea multor oameni, (cel puțin a activiștilor și a oamenilor de stânga în general) McDonald’s este mai mult sau mai puțin prototipul unei Corporații Rele. Când scriu “ce e în neregulă cu” în Google, prima sugestie pe care o văd este… McDonald’s. Pamfletul din 1986 Ce este în neregulă cu McDonald’s – și procesul “McLibel” al corporației împotriva lui Helen Steel și Dave Morris – probabil are ceva de-a face cu asta. Pamfletul vorbea despre bunăstarea animalelor, drepturile muncitorilor, despădurire, ademenirea copiilor cu jucării etc. Și pentru mulți oameni, chiar dacă toate acele probleme s-au rezolvat, McDonald’s ar fi pur și simplu prea mare, prea capitalist, prea uniform și prea-multe-alte-chestii ca să fie sprijinit.
Nu am timpul să fac o verificare temeinică despre ce mai face McDonald’s în termeni de toate aceste dimensiuni sociale diverse, dar hai să verificăm doar pe scurt un aspect: este McDonald’s cu ceva mai grav în ceea ce privește bunăstarea animalelor decât alte companii similare? După Paul Shapiro, vice președinte al implicării politice la Societatea Umană din SUA, anunțul companiei din 2012 conform căreia branșa americană ar avea nevoie ca furnizorii săi să elimine lăzi de gestație și anunțul similar din 2015 despre baterii au condus împreună la o cascadă de alți mari comercianți cu amănuntul să facă la fel sau chiar mai bine. Într mod concret, spune Shapiro, anunțurile companiei au ajutat să indice clar că nașterea acestor cuști nu vor mai avea loc în viitor. Sigur, toate acestea sunt “pur și simplu” reforme de binefacere, dar sunt un început și înseamnă literalmente diferențe tangibile pentru miliarde de animale.
Cred că o grămadă de ură pe care McDonald’s o primește nu este în totalitate primită în mod rațional şi o parte se datorează faptului că McDonald’s a ajuns să fie simbolul a tot ceea ce e greşit despre societatea modernă capitalistă de astăzi. Dar, de dragul argumentării, să acceptăm că acest gigant este încă o companie foarte proastă – categoric cumpără, găteşte şi serveşte un număr omogen de animale. Ce înseamnă asta în raport cu veganii şi mişcarea vegană relativ la hamburgerul McVegan?
Respingătorii
Am văzut mulți vegani care afirmă pe social media că nu vor susține niciodată McDonald’s. Refuză să îşi cheltuie banii la o astfel de companie şi astfel (în opinia lor) la tot răul pe care îl face. Un răspuns pe care l-am auzit adesea la tipul acesta de argumentație este că exact aceleaşi persoane cheltuie o sumă semnificativă de bani în alte afaceri (supermarketuri) care vând de asemenea produse animale şi pot cauza alte genuri de probleme. Încă odată, să faci o distincție asupra McDonald’s (şi alte lanțuri mari de magazine fast food) nu îmi pare a fi o atitudine rațională, dar ar putea avea mult de-a face cu funcția simbolică pe care McDonald’s o are.
Uneori, mi se pare că e în natura noastră umană să vrem sau să avem nevoie de duşmani: unii dintre noi pur şi simplu adoră să urască alți oameni sau companii. Din acest motiv, unora dintre noi nu le place atunci când duşmanul îşi întăreşte forțele. Oamenilor nu le place să-şi piardă duşmanul şi par să aibe nevoie de întăriri pentru o anumită cantitate de ură și furie. Un indicator al acestui lucru este că acest inamic cu greu poate să facă ceva ca să fie susținut de acești indivizi respingători (oamenii pot, de exemplu, să nu susțină McDomald’s dacă ar fi 100% vegan, verde și…). Unii dintre oponenții lui McDonald’s au întrebat dacă muștarul, sosul și chiflele sunt vegane și chiftelele sunt prăjite în același grătar în care a fost prăjită carnea de vită – aparent căutând orice scuză pentru a nu îl susține. Alții spun doar că e mâncare nesănătoasă. Fiecare acțiune pozitivă care este emisă va fi considerată nesemnificativă, spălare de creier, goală, sau fie ce-o fi. Ideea conform căreia compania este rea până în miezul său devine de nefalsificat.
Unii oameni din tabăra “Nu” consideră entuziasmul celor din tabăra “Da” un soi de atitudine “veganism deasupra tuturor” (“veganism über alles”). Ei îi văd pe susținătorii McVegan drept aplaudaci care bat din palme la orice promovează veganismul sau cauza pro-animale, chiar dacă are ca preț orice alt lucru. Bineînțeles, există vegani care sunt foarte nișati pe animale și nu le pasă de problemele sociale și de justiție. Dar nu cred că este cazul pentru toată lumea care spune “Da” lui McVegan. Acești oameni poate sunt dispuși doar să încurajeze orice pas semnificativ, realizând că nu se va face totul deodată. Dacă Mcdonald’s ia măsuri semnificative în alte zone, acestea ar pute fi de asemenea aplaudate, chiar dacă este încă responsabilă pentru o mulțime de suferință asupra animalelor.
Cazul unui McVegan
Am scris mai devreme despre cum puterea pe care marile companii de a face lucruri bune (vezi Beyond Meat și Tyson: dormind cu inamicul? şi De ce veganii nu ar trebui să boicoteze cașcavalurile Daiya). E ușor să vezi câteva din avantajele de a avea disponibil un hamburger vegan la McDonald’s. O așa ofertă ar ajuta grozav la normalizare și integrarea mâncării vegane și ar coborî pragul pentru o mulțime de oameni să o încerce într-adevăr (hamburgerul trebuie să fie gustos, bineînțeles – dar din ceea ce citesc, este). Companii care au o miză în rulajul mâncării pe bază de vegetale vor deveni de asemenea mai puțin antagonice la creșterea fenomenului vegan.
Dar cel mai important, marile companii au puterea, resursele, contactele și canalele să plaseze aceste produse oriunde. Abia m-am întors de la Conferința Extinction and Livestock (extincție și șeptel) din Londra, organizată de organizația Compassion in World Farming (Compasiune în agricultura mondială) și WWF. În timpul unui panel, Josh Balk, vicepreședinte al Societății Umane al diviziei animalelor de fermă din SUA, ne-a amintit de zilele când laptele de soia putea fi găsit doar într-un colț obscur al magazinului naturist local. Ce s-a întâmplat, a înterbat Josh, de au ieșit băuturile pe bază de plante din colț și s-au pus pe rafturile fiecărui supermarket mare din SUA? Răspunsul lui: s-a produs Dean Foods. Cea mai mare companie de lapte din SUA a văzut oportunitatea și a introdus laptele pe bază de plante. Ar putea fi alte explicații pentru popularitatea acestor produse, dar Industria Lactatelor a jucat un mare rol în acest lucru. Doar așa, McDonald’s, dacă va avea succes, poate să inspire mai departe alte lanțuri (și poate chiar gigantul a fost inspirat să pornească în Finlanda datorită succesului lanțului Hesburger, care are un burger vegan).
Pot veganii să facă o diferență?
Dacă ne gândim că un hamburger vegan la Mcdonald’s e o idee bună, putem să participăm în mod activ prin a cumpăra sau recomanda hamburgerul. Sau, putem doar să susținem tacit și să îi lăsăm pe alții să cumpere. Dar dacă mișcarea vegană (din Finlanda sau internațională) a fost într-adevăr capabilă să ajute să aducă la succes sau eșec acest experiment? Faptul că hamburgerul se cheamă McVegan pare să implice că oamenii de la McDonald’s au măcar un oarecare grad în țintă un public vegan în mintea lor. Să presupunem că, așa cum articolele de știri par să sugereze, că succesul experimentului finlandez poate influența sau determina dacă și în ce măsură se va comercializa acest hamburger în alte țări. Gândește-te la numărul masiv de animale care ar putea fi salvate de la o viață de suferință. Mă simt încrezător să spun asta, presupunând toate lucrurile acestea, mi-aș cheltui banii proprii pe asta și i-aș ruga pe ceilalți să facă la fel. Mergând mai departe, dacă aș fi patronul unei organizații finlandeze, aș putea chiar să recomand tuturor veganilor să se ducă acolo (deși aș lua în considerare potențialul recul al veganilor mai puțin pragmatici).
E important să ne dăm seama că McDonald’s a încercat să lanseze un hamburger vegetarian sau vegan de mai multe ori în mai multe țări dar niciunde nu prea a avut succes (cu excepția Indiei). Imaginează-ți că daca hamburgerul vegan lansat în SUA, California și New York în 2003 ar fi avut succes și ar fi fost vândut național și internațional și ar fi inspirat alte companii… E așa greu să spui dacă mișcarea vegană ar fi jucat un rol semnificativ în acel lucru, dar nu este de neimaginat. (În mod interesant, persoana care supraveghea rulajul hamburgerului McVeggie în Carolina de Sud, Don Thompson, a ajuns director executiv McDonald’s dar a părăsit compania și este acum în consiliul director al Beyond Meat.)
Intențiile rele sunt suficient de bune
Așa cum este adesea cazul – și adesea corect – judecata noastră a unei acțiuni este parțial inspirată de cum percepem intențiile sau motivațiile oamenilor din spatele acțiunii. E cu totul sigur să presupui că motivația de a introduce McVegan este financiar. O mulțime de comentarii pe facebook sunt exact despre asta: McDonald’s s-a băgat doar pentru bani, sunt niște nenorociți care îți vor banii etc. Să vrei să faci profit, este, bineînțeles, ceva normal pentru o companie. Totuși, multora dintre noi nu le place motivația aceasta, în timp ce iubim motivația etică. Fă un experiment pe tine însuți și imaginează-ți că directorul executiv McDonald’s Finlanda este vegan și a introdus hamburgerul pentru că vrea să facă ceva pentru animale. Șanse sunt să vezi cum opiniile despre întreaga poveste ți se schimbă. Întrebarea, totuși, este cât de importante sunt aceste intenții? Animalelor cu sigurnță nu le pasă. Sunt de acord cu Saul Alinsky, un activist de justiție socială, că ar trebui să permitem oamnilor să facă lucrurile corecte din motivele greșite. Alinsky scrie în Rules for Radicals (Reguli pentru oameni radicali):
“Cu foarte puține excepții, lucrurile corecte sunt făcute din motivele greșite. E zadarnic să ceri ca oamenii să facă lucrurile corecte din motivele corecte – ar fi o luptă cu morile de vânt. Organizatorul ar trebui să știe și să accepte că motivația corectă se introduce ca o raționalizare morală după ce capătul corect a fost atins, chiar dacă a fost atins din motive greșite – astfel, ar trebui să caute și să folosească motive greșite ca să își atingă scopurile.”
Am fost director executiv la McDonald’s pentru o zi
Acum vreo douăzeci de ani, în perioada mea de activism timpuriu, am organizat un protest la un McDonald’s nou nouț în orașul nostru (Ghent, Belgia). Am avut câțiva oameni acolo cu obligatoriile inscripții, slogane și pamflete, iar unul sau două ziare au acoperit acest subiect. Cu vreo cincisprezece ani mai târziu, când eram director la EVA, organizatia pe care am co-fondat-o, am făcut ceea ce se cheamă un “jobswitch”(schimb al locului muncii) cu directorul executiv McDonald’s din Belgia (aceasta a fost o inițiativă a unei organizații de sustenabilitate din care făceam amândoi parte). În timp ce țineam o prezentare și făceam cunoștință cu câțiva oameni, vedeam practici și proceduri ale echipei McDonald’s din Belgia, echipa mea îl distra și îl amuza pe directorul executiv și i-au prezentat cea mai bună alternativă posibilă pentru carne. Ziua s-a încheiat cu mine și directorul executiv – cu care nu m-am văzut toată ziua – făcând o întâlnire de final. Care s-a întâmplat… exact la locația McDonald’s unde am organizat protestul cu mulți ani în urmă…
Demonstrația a fost un exemplu de confruntare, în timp ce schimbul de locuri de muncă a fost o formă de colaborare, sau cel puțin, ceva ce ar fi putut conduce la asta. Astăzi, aceste două forme de a face lucruri sunt încă valide și necesare, dar eu personal sunt mai mult un adept al colaborării decât al confruntării.
Fără tun, fără revoluție, numai schimbare graduală
McDonald’s nu va dispărea pur și simplu. Și nu o să devină peste noapte o companie vegană. Singurul lucru care se poate întâmpla este îmbunătățirea graduală. Am respect pentru veganii care nu vor să aibă nimic de-a face cu această îmbunătățire și vor să stea cât de departe pot de companii (argumentele raționale ajută). Nu spun că boicoturile nu sunt niciodată utile sau de succes. Și evident pot să văd ceva de valoare dacă susțin afacerile vegane cât de mult posibil. Însă cred că doar acest lucru luat separat n-o să-i dea de hac și cred că, pentru animale, susținerea marilor companii, bine-intenționate sau nu, este nu doar un lux. Fie că-ți place sau nu, este o necesitate.
Și în caz că cineva de la McDonald’s ascultă: mulțumest pentru această șansă ȘI da, vrem să faceți mai mult.
Forța fie cu hamburgerul vegan.
Poți să citești mai mult despre cum cred că mișcarea vegană ar trebui să se raporteze la zona corporate în cartea mea How to Create a Vegan World (Cum să creezi o lume vegană)
—
Articol original publicat pe 8 Octombrie 2017 de Tobias Leenaert: http://veganstrategist.org/2017/10/08/vegans-support-mcdonalds-vegan-burger/
Actualizare decembrie 2017: Perioada de probă din Finlanda a avut un impact care a adus nu doar la continuarea vânzării în toată Finlanda (pagină în finlandeză), dar s-a extins și în Suedia (pagină în suedeză).
Comenteaza